Arkivplanen skal brukes som et arbeidsredskap av alle tilsette i Gjemnes kommune. Målet er at alle som håndterer dokumenter som blir til som et ledd i den virksomheten kommunen driv, skal kunne finne informasjon om hvilke retningslinjer som må følges, og hvilke løsinger kommunen har på arkivområdet.
Arkivleder skal ha melding om alle endringer i kommunen med mulige følger for kommunen, i god til før de blir tatt i bruk.
Arkivet har rett til å uttale seg om de følgene de kan få for arkivet.
Oppdatering i arkivplanen skal skje når:
- det skjer endringer i post- og arkivrutiner.
- en kommunal avdeling oppretter en ny arkiv eller arkivdel.
- det blir tatt i bruk en ny arkivnøkkel.
- en kommunal avdeling tar i bruk et nytt datasystem/fagsystem for lagring av informasjon.
- kommunale avdelinger blir lagt ned, styre eller utvalg.
- det blir gjort vesentlige endringer i kommunen sitt delegasjonsreglement.
- kommunale oppgaver blir overført til virksomheter utenfor kommunen.
Arkivplanen oppdateres jevnlig.
Alle brukere har ansvar for gi tilbakemelding på den informasjon som er i arkivplanen. Om registrerte opplysninger ikke er korrekte eller endringer er gjort, skal arkivleder kontaktes.
Rådgiver Liv Lillevevang
liv.lillevevang@gjemnes.kommune.no
Laster...